Çocuk Merkezli Oyun Terapisi
Uzm. Psk. Dan. Filiz Çetin
15 Ocak 2012
Oyun çocuğun işidir. Kendini ifade edebilmesi için kullanıldığı doğal bir araçtır. Terapi ortamında da çocuk özlemlerini ve beklentilerini oyun yoluyla dışa vurabilir. Oyun terapisi adı verilen yaklaşımın farklı bir çok uyhulaması vardır. Bunlar arasında etkinliği 3-10 yaş arası çocuklarla yapılan çalışmalarda ortaya konan çocuk merkezli oyun terapisi yaklaşımı oldukça uzun bir geçmişe sahiptir. 1940 yılında Virginia Axline'ın geliştirdiği prensiplere dayanan hümanistik ve yönlendirilmemiş olan bu yaklaşım, uygun bir ortam sağlandığında çocukların sağlıklı olarak gelişim göstereceklerini savunur. Terapist belirli sınırları çizerek çocuğa istediği gibi karar vermesine izin verirken, onu olduğu gibi kabul ederek ilişki kurmaya çalışır. Bu süreçte çocuk duygu, düşünce ve deneyimlerini oyun yoluyla güvenli şekilde ortaya koyabilme fırsatı bulur.
“Çocuk Merkezli Oyun Terapisi” çocukların,
- iç dünyalarını ve yaşadıkları sıkıntıları anlamalarını
- psikososyal gelişimlerini sağlıklı şekilde gerçekleştirmelerini
- yaşadıkları sorunlarla ilgili problem çözme yollarını
keşfedebilmelerini sağlar.
Çocuk Merkezli Oyun Terapisinin yardımcı olduğu konular
Saldırgan davranışlar
Kaygı ve korkular
Aşırı çekingenlik
Davranışsal gerileme
Özgüven ve sosyal beceri sorunları
Uyku, yemek ve tuvalet sorunları
Zihnin cinsel davranışlarla aşırı meşgul olma
Ailede yaşanan değişimlere uyum sağlamada yaşanan sorunlar
Fiziksel nedeni olmayan mide bulantıları, başağrıları gibi rahatsızlıklar
Çalışmanın içeriği:
- Çocuk merkezli oyun terapisinin prensipleri ve hedefleri
- İlişkinin Gücü: Güven ve kabul ortamını yaratmak
- Oyun odasının özellikleri ve çocuğun kendini ortaya koymasını sağlayacak oyuncakların seçimi
- Terapi becerileri: Yapılandırma, empatik dinleme, hayalioyuna girme ve sınır koyma
-Terapide meydan okuyucu süreçler: sessiz çocuk, saldırgan çocuk, odaya girmek istemeyen çocuk, oyuncakları evine götürmek isteyen çocuk, vb. gibi.
- Oyun temalarının tanımlanması ve yorumlanması
- Okul ortamında oyun terapisi uygulamaları
Çalışma şekli: Bilgi paylaşımı, video gösterimi, rol canlandırma, tartışma. (video gösterimlerinin bazılarının dili ingilizcedir.)
Çalışmanın süreci: Bir günlük bu çalışmada katılımcılar Çocuk Merkezli Oyun Terapisi'nin prensipleri ve uygulanması hakkında başlangıç seviyesinde bilgi edineceklerdir. Yapılan uygulamaları tartışmak ve konuyla ilgili ileri düzeyde eğitim almak isteyenlerle süpervizyon grup çalışmalarına devam edilecektir.
Çalışmanın süresi: 10.00-16.30 ( Bu süre içinde 1 saatlik yemek molası
ve iki defa 15 dakikalık kahve çay molaları verilecektir. Eğitim, net 5 saattir)
Eğitim Ücreti: 250 TL+KDV
Katılımcılar: Psikoloji ve psikolojik danışmanlık bölümü son sınıf öğrencileri, mezunları, çocuklara bireysel terapi ve danışmanlık yapan uzmanlar
Katılım için: 312 4181049
Bu eğitim programları ve içerikleri Amerika'nın oyun terapisi konusunda en yetkili isimlerinden Dr. Rise VanFleet ve Family Enhancement Therapy (www.play-therapy.com) tarafından
önerilmiştir.
Her eğitim programının sonunda katılım belgesi verilecektir.
Çocuk Merkezli Oyun Terapisi Eğitimi hakkında daha fazla bilgi almak için aşağıdaki bağlantıdaki videoyu izleyebilirsiniz:
www.nisanpsiko.com/?Content=36&NewsId=45
http://www.youtube.com/watch?v=FdqKlimn- I&p=F2DCC41968C94A2F&playnext=1&index=1
Eğitimci: FİLİZ ÇETİN, Uzm. Psikolojik Danışman.
1999 yılında Boğaziçi Üniversitesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programında "Çocuklarda Sosyal Beceriler" konusu üzerine hazırladığı tez ile uzmanlık derecesini almıştır. 2000 yılından itibaren Nisan Psikolojik Danışma Merkezinde duygusal ve davranışsal sorunları olan çocuklar ve aileleri ile çalışmaktadır. "Araştırmadan Uygulamaya Çocuklarda Sosyal Beceriler ve Grup Eğitimi" kitabının yazarlarındandır.
Londrada York Universitesinin yönlendirilmemiş oyun terapisi, Dr. Rise VanFleetin filial terapi ve Chicago Theraplay Ensititüsü nün theraplay eğitimlerini almıştır.
Nisan Psikolojik Danışma Merkezinde anne babalara çocuklarıyla oyunoynayarak ilişkilerini nasıl güçlendirebilecekleri konusundaseminerler vermiştir. Ayrıca İstanbul ve Ankarada "Çocuk MerkezliOyun Terapisi" eğitimlerini vermiş ve uygulama çalışmalarını yürütmüştür. 2009 senesinde Nisan Psikolojik Danışma Merkezinde Dr.Rise VanFleet ile yürüttüğü Filial Terapi Çalışmasının sonunda Filial Terapi Eğitmeni olarak çalışmalarına devam etmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder